Dovolená by měla být relaxační odměnou za všechen ten stres a zmatek, který denně prožíváme v práci. Když se na ni ale pořádně nepřipravíte, návrat do pracovního shonu Vám může pěkně potrápit nervy. Desítky nebo stovky emailů, většina z nich urgentních. Jakmile se vrhnete na jejich řešení, často zjistíte, že už problém není aktuální nebo jej dokonce někdo vyřešil za Vás a vy jste se stresovali a pálili čas zbytečně. Někdy se dovoláte naštvanému zákazníkovi, který už dva týdny čeká, až se mu někdo ozve a pěkně si to od něho slíznete. To Vám jistě také na náladě nepřidá. Jak to tedy udělat, aby Vaše dovolená byla nerušená a návrat z ní hladký a pokud možno klidný? Zde je několik typů, co musíte zařídit a naplánovat předtím, než se na dovolenou vypravíte.
I. Pečlivě plánujte
Největší stres generují úkoly, které je nutné plnit na poslední chvíli. Všechny ty maličkosti, které se stažíte dotáhnout do zdárného konce večer předtím, než odjedete na dovolenou. Drobnosti, které s Vámi potřebují narychlo dořešit Vaši kolegové či podřízení, předtím než zmizíte pryč. Znáte rčení, že stokrát nic umořilo osla? Tak to je přesně to, co se vám děje. Jako manažerka jsem často na dovolenou odjížděla o den později, než jsem týmu ohlásila nebo se vracela o den dříve, než mě tým očekával. To mi de facto dalo jeden extra den, kdy po mě nikdo nic moc nechtěl a já jsem se v klidu mohla věnovat vyřešení akutních úkolů. Pokud si toto nemůžete v práci dovolit, držte se alespoň základního pravidla – nikdy si neplánujte důležité akce na poslední den před dovolenou nebo první den po návratu z ní.
II. Nastavte si automatickou odpověď na všechny Vaše pracovní komunikátory
Vyhnete se tak naštvaným emailům, kde jste a proč neřešíte úkol, který máte ve schránce již několik dní. Nikdo Vás nebude nahánět na telefonu na pláží, protože „Promiňte, já nevěděl, že máte dovolenou, ale tak když už Vás mám na telefonu…“ Komunikujete-li přes různé komunikátory, je nutné nastavit si automatickou odpověď opravdu všude.
III. Kontaktujte všechny důležité klienty a zákazníky dva týdny před Vaším odjezdem
Informujte je o své plánované dovolené a zeptejte se, zda je něco, co by v horizontu následujících dvou týdnů potřebovali vyřešit. Dovolená je skvělá záminka, proč klienta kontaktovat. Ukážete mu, že myslíte na jeho blaho, je pro Vás důležitý a to Vám u něj zajistí plusové body. Totéž můžete aplikovat na Vašeho šéfa. Domluvte si s ním schůzku a domluvte se s ním, které z Vašich úkolů jsou pro něj prioritní a chtěl by je mít hotové před Vaším odjezdem.
IV. Začněte prioritizovat Vaše úkoly
Projděte si všechny Vaše úkoly a nastavte si cíle, co chcete dořešit ještě před Vaším odjezdem a co může počkat až po Vašem návratu. Jsou zde úkoly, které můžete delegovat na Váš tým? Možná dokonce objevíte i nějaké úkoly, které lze splnit během Vaší dovolené, například čtení uložených článků či zajímavé knihy.
V. Vytvořte si checklist
Ono těch seznamů může být několik. Seznam úkolů, které jste se rozhodli splnit před dovolenou. Seznam úkolů, které potřebujete udělat bezprostředně po návratu, např.kontrola splnění delegovaných úkolů. Seznam věcí, které chcete udělat na dovolené, ať už je to wishlist zážitků, které chcete prožít, jídel, které chcete na exotické dovolené ochutnat. Checklist Vám umožní si uvědomit, co je důležité a co chcete.
VI. Nastavte si pravidla Vaší dosažitelnosti pro kolegy
V dnešní době moderní technologie umožňuje být v kontaktu s kýmkoli a nepřetržitě. Rozhodněte se, zda chcete být během Vaší dovolené zcela nedosažitelní nebo zda umožníte Vašim kolegům omezený kontakt. Jak velký a jakou formou, to už je na Vás.
VII. Dejte vědět kolegům
S týdenním předstihem pošlete všem svým spolupracovníkům email s informací, kdy odjíždíte na dovolenou. Pokud s Vámi potřebují něco dořešit, budou na to mít dostatek času.