Nebylo by to krásné, přesně vědět na co se Vás budou na pohovoru příště ptát? Na vše byste si dopředu nachystaly super odpovědi, nic by Vás nezaskočilo a už nikdy byste trapně nekoktaly. Já sice neumím číst myšlenky, ale můžu Vám pomoci tím, že Vám tento týden napíšu nejen ty nejčastější otázky na pohovoru, ale i to, jak na ně nejlépe odpovědět. Rozhodně Vám nedoporučuji si nacvičit jednu universální odpověď, kterou budete na opakovat na každém pohovoru až do konce života, ale stojí za to se nad každou otázkou zamyslet a odpověď nachystat i v kontextu toho, o jakou práci máte zájem, o jaký typ společnosti se jedná a jaká je její kultura.
1. Můžete nám říct něco málo o sobě?
Tahle otázka se objeví na úplně každém pohovoru a první co byste si měli uvědomit je fakt, že se rozhodně nejedná o výzvu, abyste začali zdlouhavě a podrobně vyprávět o svém životě od dětství až po současnost. Rovněž není vhodné začít odstavec po odstavci citovat vlastní životopis, ten už totiž personalista četl a to je také důvod, proč před ním sedíte. Tahle otázka je ve skutečnosti Vaše šance, jak zaujmout a navnadit personalistu, že celý Váš život ve skutečnosti směřujete k této pracovní pozici. Osobně se mi moc líbí koncept Přítomnost-Minulost-Budoucnoust. Začněte tím, kde se nyní nacházíte, co děláte, v jaké fázi je Váš život. Poté přejděte krátce do minulosti, kde si předem vyberte zkušenosti, zážitky a dovednosti, které jste již získalya jsou k dané nabídce relevatní. V závěru se posuňte do budoucnosti, tedy v čem Vás nabízená práce nadchla, které vaše schopnosti byste v ní mohli uplatnit a rozvinout. Váš cíl je udělat na personalistu dojem.
2. Kde jste se o nás dozvěděl?
Jasně, víc co si teď myslíte. Tohle je ta úplně nejjednoduší otázka, kterou můžete dostat. To snad nikdo nemůže zkazit. Částečně máte pravdu. Když jsem sama dělala pohovory, často jsem tuto otázku používala na prolomení ledů, abych uvolnila a rozmluvila kandidáta. Také jsem se dozvěděla, která z našich marketingových technik funguje nejlépe. Přesto mě zkušenost naučila, že i tady se dá pokazit mnohé.
Varianta první – doporučil Vás na pozici Váš kamarád a vy se nyní snažíte to zakamuflovat, abyste nevypadali jako protekční dítě. Upřímně, klidně můžete jít s pravdou ven. Pokud Vás někdo doporučil, dává Vám to v očích firmy extra kredit navíc, rozhodně to není problém. Moje rada tedy je: vyklopte to.
Varianta druhá – snažíte se v odpovědi naznačit, jak moc o práci stojíte a točíte se v nekončíčím monologu. Proboha Vás prosím, buďte struční. Pokud už mermomocí chcete, můžete říct, kde jste nabídku našli a jak Vás to potěšilo, protože jste pro ni jako stvoření. Za všechny personalisty Vás prosím, ušetřete nás dlouhých příběhů, od kdy a jak často jste po naší nabídce pátrali a co jste snídali/měli na sobě/řekli mamince, když jste tu nabídku našli.
Varianta třetí a nejčastější – nemáte naprosto tušení, kde jste nabídku objevili, protože od minulého týdne jste odpověděli asi na padesát pozic a jste rádi, když si pamatujete její název. A tak se v tom patláte, tipujete nebo lžete. Nevíte-li, řekněte to na rovinu, opravdu to není problém. Dopředu Vám však radím, pokud hledáte zaměstnání touto formou kobercového náletu a rozesíláte Váš životopis, padni komu padni, udělejte si v tom systém. Držte se pouze jednoho pracovního portálu a nemůžete se splést. Pokud Vám tato varianta nevyhovuje, vytvořte si jednoduchou tabulku, kam si zaznamenejte, kdy a kam jste CV posílali a případně link na pracovní portál, před plánovaným pohovorem si pak snadno ověříte, kde jste k nabídce přišli.
3. Co víte o naší společnosti?
V dnešní době si každý kandidát může na stránkách společnosti přečíst odstavec „O nás“. Byli byste překvapení, kolik z nich se ani v době smartphonů neobtěžuje si tuto stránku otevřít. A to je vážně otrava. Personalista se totiž na každý pohovor připravuje a věnuje kandidátovi čas a největší pomyslná facka, kterou mu můžete dát je přijít zcela nepřipraven. Nikdo po Vás nechce, abyste znali datum založení firmy či jména vnoučat pana ředitele, ale měli byste alespoň tušit, čím se firma zabývá a jaké je její základní poslání. Personalista bude spokojený. Jakákoliv další informace o firmě, její kultuře, úspěších, zmínkách na internetu nebo v tisku, už jej přenese rovnou do HR nebe.
4. Proč Vás tato nabídka zaujala?
I tato otazka patří k těm, které zazní na každém pohovoru a přesto se na ni jen málo kandidátů připraví. Většina vystačí s vágní odpovědí „Domnívám se, že můj pracovní profil odpovídá požadavkům“. A to vážně nestačí. Tato otázka Vám dává šanci získat personalistu na svou stranu, ukázat mu Váš zájem, kvality a schopnosti, které můžete jeho společnosti přinést. Abyste to udělali chytře, je třeba udělat následující tři kroky:
První krok – projevte své nadšení pro samotnou firmu. Tady máte možnost se skutečně předvést, můžete doslova hodiny mluvit o tom, jak nadšení byste byli, kdybyste se mohli připojit k tak skvělému týmu a proč jej považujete za skvělý. Pokud jdete po rychlé výhře, najděte si dvě tři věci z aktuální situace společnosti. Pátrejte, na internetu dnes najdete opravdu všechno. Úspěšný obchod, získaná dotace, článek v mediích, aktivita členů společnosti na linkendinu či jinde. Zejména menší firmy ale nejen ony budou nadšené, že jejich kandidáti skutečně sledují její činnost.
Krok druhý – dobře nabídněte svoje schopnosti a zkušenosti a vždy poukazujte na jejich spojení s konkrétními požadavky na kandidáta. Možná je spojitost zřejmá, ale vždy se ujistěte, že ji vidí i personalista.
Krok třetí – propojte pracovní nabídku s Vaší současnou kariérou. Poté, co jste prokázali, že Vaše kvality Vás přímo předurčují pro tuto pozici, nezbývá než v rámci velkého finále toto ozřejmit i personalistovi. Můžete říci, že Vaše kariérní cíle jsou v souladu s cíly nabízené pozice a přechod na ni by byl pro Vás logickým krokem a žádaným posunem v kariéře. Pokud tyto tři kroky spojíte pěkně dohromady, oslníte personalistu hned na třech frontách.
5. Proč bychom si měli vybrat právě Vás?
Mnoho mých známých o této otázce říká, že je na facku. Jako proč asi, já jsem kandidát, ty nabízíš práci, teď jsme se bavili o tom, co umím, tak co ještě chceš sakra slyšet? Tato otázka Vám ve skutečnosti dává šanci shrnout Vámi již zmíněné důležité body a vyzdvihnout to nejdůležitější, co byste do společnosti mohli přinést a přispět tak jejímu úspěchu.
6. Jaké jsou Vaše silné stránky?
Oblíbenou modifikací je také otázka, kdybyste byli superhrdinou, jaká by byla super schopnost? Personalistu zajímá, jak dobře znáte sami sebe a jak zvládnete svoje vlastnosti prodat jako konkurenční výhodu. Zamyslete se nyní a ušetříte si spoustu stresu v průběhu pohovoru.
7. Jaké jsou vaše slabé stránky?
Nebo také špatné stránky, slabosti apodobně. Tuhle otázku nemá nikdo rád, tedy kromě personalistů, kteří se na ni ptají opravdu často. Smyslem otázky není nachytat Vás na švestkách, ale zjistit Vaši úroveň sebereflexe, tedy zda jste vůbec schopni si uvědomit, pokud v něčem nejste dobří a zda jste ochotni pracovat na zlepšení. Nikdo ale nerad veřejně přiznává své chyby. Často se kandidáti snaží vybrat vlastnost, kterou lze vykládat také jako dobrou – jsem příliš hodný, zaměřený na detaily. To může fungovat, ale je to také dost průhledné. Zkuste se v odpovědi zaměřit na Vaši minulost. Existuje nějaká vlastnost, která Vám stěžovala život, ale vy jste na ní zapracovali? Například já jsem v minulosti velmi špatně reagovala na kritiku, okamžitě jsem se začala bránit a i když měl dotyčný pravdu, nepřipustila jsem to, protože jsem to považovala za známku slabosti. Postupem času jsem si uvědomila, že mi to v očích kolegů škodí a naučila jsem se s touto vlastností pracovat. V každé kritice se snažím najít konstruktivní jádro a informaci, která by mě mohla posunout dál. Velice pečlivě své kritiky poslouchám, za jejich přínos jim upřímně poděkuji a nedám najevo, že by se mě dotkli. I když s jejich názorem třeba nesouhlasím, snažím se ho v jednání s nimi vzít v úvahu. A jaké jsou Vaše slabé stránky?
8. Co považujete za Váš největší profesní úspěch?
Tady není na místě falešná skromnost. Nic nepřesvědčí personalistu více než výčet pracovních úspěchů a skvělých výsledků z předchozích zaměstnání. Nejlepší prezentace dosáhnete použitím metody nazvané příhodně STAR (hvězda):
S – Situation – jaká byla situace, problém, který jste museli řešit.
T -Task (úkol) – jaké úkoly nebo cíle Vám vyplynuli, abyste situaci vyřešili?
A – Action – jaké kroky jste podnikly ke splnění úkolů a vyřešení situace.
R – Result – jakých výsledků jste dosáhli.