Představte si situaci. účastníte se výběrového řízení na Vaši vysněnou pozici. Všechno jde tak jak má. Kancelář jste našli bez stresu a bloudění. S personalistou jste si na úvod příjemně popovídali. Cítíte, jak Vaše tréma pomalu opadá, když to najednou přijde. Otázka. Popište mi situaci, kdy jste … Váš personalista právě zahájil kompetenční pohovor. Poznáte to snadno. Tato metoda vedení pohovoru je založena na cíleném kladení specifických otázek zaměřených na reálné situace v minulé profesní i osobní historii kandidáta. Vše je postaveno na základní tezi, která říká, že pokud se kandidát nějakým způsobem choval v minulosti, bude pravděpodobně v budoucnu své chování opakovat („nejlepší předpovědí budoucího chování je chování minulé“). Úskalí takového pohovoru spočívá v tom, že si musíte nejen rychle vybavit konkrétní situaci, ale navíc ji i poutavě převyprávět ve formě příběhu.
A právě proto mnoho personalistů používá metodu STAR, která má uchazečům pomoci s vytvořením takového příběhu. Pojďme si nyní rozebrat, co tato zkratka znamená.
S – situation = situace
T – task = úkol
A – action = akce
R – result = výsledek
1. Situace
V první řadě si vyberte správný příběh. S tím Vám metoda sama nepomůže. Jakmile víte, o čem chcete mluvit, jako první je nutné připravit si scénu, tedy popsat, jaký byla Vaše situace. Kde a na čem jste pracovali, co jste řešili. Velmi důležité je snažit se používat krátké věty a nezabíhat do zbytečných a zdlouhavých detailů.
Například: Během mého působení v předchozím zaměstnáním bylo jedním z našich cílů zvýšení návštěvnosti našeho portálu.
2. Úkol
Tento úkol vyprávíte personalistovi z nějakého důvodu a nyní je na čase tento důvod prozradit. V tomto bodě musíte ve svém příběhu vysvětlit, jaká byla Vaše role v popsané situaci a jaké byli Vaše odpovědnosti.
Například: Mojí odpovědností jako product ownera tohoto portálu bylo zajistit zvýšení návštěvnosti o 30 procent za kvartál
3. Akce
Nyní je na čase personalistovi prozradit, jaké konkrétní kroky jste podnikli ke splnění tohoto úkolu. Zde máte prostor předvést a vyzdvihnout Vaše profesionální kvality a schopnosti, snažte se proto odolat nutkání zkrátit příběh informací typu: Pracoval jsem na tom tvrdě, až se mi to povedlo nebo Udělal jsem nějaký výzkum a na základě něj jsem se rozhodl. Buďte velmi konkrétní, vysvětlete nejen co jste podnikli, ale i proč jste to podnikli.
Například: Vzhledem k tomu, že máme na našem portálu google analytics, rozhodl jsem se projít detailně křivku návštěvnosti našeho portálu. Kladl jsem si otázky, co naše návštěvníky oslovilo, odkud k nám přicházejí, které média je oslovují. Objevil jsem, že nejvíce naše návštěvníky zajímají články o nových technologiích a nejčastěji reagují na naši reklamu na Facebooku. Rozhodl jsem se tedy, že …. bla bla, představu už určitě mát.
4. Výsledky
Toto je nejdůležitější část, na kterou personalista čeká. Jak jste porozuměli důsledku Vašich akcí. Co Vaše rozhodnutí přinesla. Stručně shrňte, jaký konkrétní dopad mělo Vaše jednání. Jak jste ho komunikovali nadřízeným. Nebojte se sdílet i případné neúspěchy a co jste se z nich naučili.
Například: Díky publikaci nových článků o technologiích a masivnější reklamě na Facebooku se nám podařilo navýšit návštěvnost o 26 procent. To nesplnilo původní očekávání mých nadřízených, nicméně díky provedenému výzkumu formou focus groups se nám podařilo zjistit, že naši návštěvníci by ocenili na portálu diskuzní forum. To se nám pak v budoucnu stalo přínosným zdrojem informací a také nových návštěvníků.
Nyní už to dává smysl? Metoda kompetenčního pohovoru je čím dál častější v mnoha profesích a velmi oblíbená v mnoha korporátech. Po přečtení tohoto článku už by Vám mělo být jasné, jak tuto metodu poznáte i jak na ni správně zareagovat. Nikdy není na škodu se předem zamyslet, jaké jsou Vaše nejskvělejší pracovní úspěchy či neúspěchy, může se Vám to hodit.